Dzisiaj jest 29 marca. Piątek!!!
Aeroklub Krakowski
Dodał: kurdi

Lotnisko Pobiednik Wielki
Igołomia
Tel.: 12 287-04-70
E-mail: biuro@aeroklubkrakowski.pl
http://www.aeroklubkrakowski.pl/historia.html

Ogromną role w powstaniu Aeroklubu Krakowskiego odegrało wojsko. Kraków i jego lotnisko w Rakowicach jest pierwszym miejscem, gdzie w wyzwolonej Polsce, formuje się lotnictwo wojskowe.
11 maja 1919 r. na lotnisku w Rakowicach powstaje I Niższa Szkoła Pilotów. Jej komendantem zostaje kpt. Roman Florer. Do powstania szkoły przyczyniła się obecność w Krakowie grupy pilotów instruktorów oraz spora liczba samolotów szkolnych pochodzenia austriackiego. We wrześniu 1919 r. do szkoły dołączają uczniowie II Szkoły Pilotów w Warszawie, po jej likwidacji na skutek pożaru sprzętu na lotnisku Mokotowskim. I Niższa Szkoła Pilotów działała tylko rok.
W 1924 r. powstaje Krakowski Komitet Wojewódzki Ligi Obrony Powietrznej Państwa (LOPP), który rozpoczyna akcje propagandowe.
W szkołach kultywowane są tradycje lotnicze. Na przełomie lat 1922/1923 rozpoczyna działalność Koło Lotnicze Państwowej Wyższej Szkoły Przemysłowej. Gromadzi ono uczniów entuzjastów, z których rekrutować się będą w przyszli piloci aeroklubowi: Chałupnik, Figura, Tyrała, Data.
Od 1927 dojrzewa w Krakowie idea utworzenia aeroklubu.
19.10.1927 powstaje w Warszawie pierwszy w kraju – Akademicki Aeroklub. Za tym przykładem 1 Lutego 1928 rozpoczyna działalność Akademicki Aeroklub Krakowski. Powstają dwie sekcje – ogólna i techniczna. Ta ostania dzieli się na działy modelarski, silnikowy, płatowcowy i treningowy. Aeroklub otrzymuje fundusze oraz sprzęt – dwa samoloty Henriot XIV oraz trzy samoloty Ansaldo 300.
7 czerwca 1928 r. na lotnisku w Rakowcach odbywa się poświęcenie hangaru oraz chrzest samolotów. Wśród pierwszych uczniów aeroklubowych jest pierwsza polska pilotka Karolina Iwaszkiewiczówna. Jako pierwszy kurs kończy Józef Sido, późniejszy konstruktor samolotów S1 i S2.
Aeroklub nawiązuje ścisłą współpracę z konstruktorami samolotów, braćmi Działyńskimi. Dzięki temu otrzymują egzemplarz DKDIV (SP-ABL).
W marcu 1929 r. AK ogłasza konkurs na projekt samolotu sportowego. I miejsce zdobywa Józef Sido za projekt samolotu S1, który cieszy się uznaniem pilotów.
6 października 1929 r. Aeroklub organizuje I Lot Południowo Zachodniej Polski. Bierze w nim udział 18 samolotów. I miejsce zdobywa por. pil. Franciszek Żwirko na RWD2.
W 1929 r. wylatano w klubie 524 godziny w 4006 lotach.
W kolejnych latach pogłębiają się problemy finansowe klubu. Jednak nadal prowadzona jest ożywiona działalność. Jan Sołtysowski „wsławia się” trzykrotnym przelotem pod mostem Dębnickim, za co, zostaje na miesiąc zawieszony w lotach.
Od 1931 roku klub przyjmuje obecną nazwę Aeroklubu Krakowskiego. Liczy 145 członków, w tym 29 pilotów.
Piloci odnoszą spektakularne sukcesy. W 1934 r. Jerzy Bajan i Gustaw Pokrzywka zwyciężają w IV Międzynarodowym Konkursie Samolotów Turystycznych Challenge.
W 1934 r. Powstaje sekcja balonowa.
Okres wojny to lata ofiarnej walki pilotów polskich, a w tym także członków Aeroklubu Krakowskiego.
Zaraz po zakończeniu okupacji, członkowie sekcji lotniczej Wydziału Politechniki Akademii Górniczej rozpoczęli szkolenie. 2 maja 1946 r. reaktywowano Aeroklub Krakowski.
W 1956 roku Aeroklub uzyskał pełna odrębność i rozwijał ożywioną działalność. W szkołach tworzone były koła lotnicze. W 1958 r. wznowione kolejny, X Lot Południowo Zachodniej Polski. Podstawową bazą działalności staje się lotnisko w Pobiedniku Wielkim. Gdzie Aeroklub przenosi się w 1952 r. W następnych latach powstaje tam budynek lotniczy i hangary. Dzisiaj Aeroklub jest właścicielem hipotecznym 150 hektarów lotniska.
W 1961 r. w Doświadczalnym Ośrodku Rakietowym AK prowadzone są udane eksperymenty z rakietami meteorologicznymi i pocztowymi. W 1963 r. z inicjatywy Aeroklubu powstaje Ośrodek Ekspozycji Sprzętu lotniczego, zalążek późniejszego Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.
W 1970 r. powstaje monografia Aeroklubu Krakowskiego, autorstwa Andrzeja Samka. Jest to pierwsza tego rodzaju publikacja o historii regionalnego Aeroklubu. Rozwija się też ścisła współpraca AK z Krakowskim Klubem Seniorów Lotnictwa.
W 1989 r. aeroklubu przestały korzystać z dotacji centralnych, uzyskały osobowość prawną. Aeroklub Krakowski organizuje pierwsze meetingi spadochronowe.
Krakowscy piloci odnoszą serię zwycięstw w Samolotowych Mistrzostwach Świata w Lataniu Precyzyjnym oraz Samolotowych Mistrzostwach Rajdowo-Nawigacyjnych.
Modelarze Aeroklubu Krakowskiego stają się potęgą, w kraju i zagranicą, zdobywają liczne pucharu i medale.
W 2001 r. dzięki aktywnym sekcjom samolotowej i modelarskiej. AK zajmuje pierwsze miejsce we współzawodnictwie sportowym wśród 55 aeroklubów.
Głosów: 0


Opinii: 0
Członków: 0
Zdjęcia (0):
brak zdjęć
Filmy (0):
brak filmów
Musisz być zalogowany, aby dodawać opinie.